Ayreon interview
Ik zat al ruim van te voren klaar voordat ik gebeld werd door Arjen Lucassen, die toch een belangrijk deel van de metal geschiedenis heeft geschreven. Arjen had meer dan genoeg te vertellen waardoor ik achteraf erg lang bezig was met het uittypen maar hij is er! Arjen Lucassen spreekt!




Dé Arjen Lucassen... hoe voelt het voor jou dat bij een groot deel van de wereldpopulatie de mond open valt als jouw naam genoemd wordt?
Ik hoop in positieve zin?


Uiteraard!
Ja dat is wel iets wat ik stiekem altijd al gewild heb. Toen ik nog jong was en opkeek naar bands als Led Zeppelin en The Beatles had ik nooit gedacht dat ik andere mensen kon inspireren.


Maakte het je uit hóe je bekend zou worden, zou je ook voetballer geworden kunnen zijn?
Nee, de muziek heeft mij gekozen. Ik heb zelf nooit een keus gehad. Sinds het moment dat ik The Beatles hoorde als klein ventje wist ik dat dit is het voor mij. Ik had gewoon geen keuze. Al was ik nooit succesvol geworden dan nog was ik in de muziek gebleven.


Hoe heb je dit alles kunnen bereiken?
Ik vind mezelf geen talent. Ik heb er hard voor moeten werken, het kwam niet aanwaaien. Mensen zeggen wel eens "je bent een genie" maar ik zie mezelf echt niet zo. Het is ook niet snel gegaan, ik heb het lekker opgebouwd. Op m'n 20e kwam ik pas in een professionele band en vanaf m'n 30e ben ik alleen verder gegaan met Ayreon.


Kon je het niet eerder of wou je het niet eerder?
Nou ik had toen niet de kennis om dat te doen. Maar doorzettingsvermogen heb ik altijd wel gehad. Ik zeg altijd maar 'talent is absoluut niet genoeg'. Inmiddels heb ik zoveel talenten meegemaakt in m'n carrière die het uiteindelijk niet gelukt is. Mensen die veel meer talent hebben dan ik. Schijnbaar heb ik meer doorzettingsvermogen en talent. Talent is denk ik om het grote plaatje te zien. Ik vind mezelf geen super componist, gitarist of zanger. Ik weet daarentegen wel goed hoe het totaal plaatje eruit moet zien.





Ben je dan ook heel precies in het opnemen en dergelijke? Dat als er iets nét niet goed is dat het hele zaakje opnieuw moet?
Oh ja, ik ben een vreselijke perfectionist. Daarom werk ik ook ruim een anderhalf jaar aan een plaat. Ik werk ook niet voor niks in een eigen studio, in iemand ander zijn of haar studio zou dat veel te veel geld kosten. Ik ben ook heel onzeker en daarom wil ik het ook perfect maken.


Zo ongeveer elke grote artiest heeft al aan projecten van jou meegewerkt. Hoe gaat het in z'n werk? Bel je iemand op en die komt of is het toch iets lastiger dan dat?
Dat is eigenlijk bij iedere muzikant verschillend. Omdat ik nu wat bekender word gaan er meer deuren open en word ik zelf al benaderd. Een heleboel mensen die ik wíl krijgen kennen mijn muziek niet of ik kan ze niet overtuigen. Als iemand bekend is is het heel lastig om bij die gene te komen. Die word dan afgeschermd door managers en platenlabels. Het blijft moeilijk. Veel mensen denken wel dat het makkelijk is nu ik wat bekender ben maar het blijft moeilijk.


Wie zou je nou echt eens op een plaat vast willen leggen onder een van je vele projecten?
Nou ja, de eerste keuzes zijn natuurlijk de bands die ik luisterde toen ik nog jong was. Iemand van Deep Purple, Led Zeppelin of The Beatles zou geweldig zijn maar dat is bijna onmogelijk. Ieder willekeurige artiest waarmee ik ben opgegroeid zou ik heel graag mee willen werken. Helaas kennen die mensen mij niet, die hebben hun roots ergens anders liggen.


Maar dan noem je ook een aantal namen op he!
Haha ja, maar als ik met een Plant (vocalist Led Zeppelin) zou kunnen werken ja wat denk je joh! Al met Bruce Dickinson te werken was al ongelofelijk! Waar ik als kind naar op keek die in mijn studio mijn nummer in zong. Dat was echt geweldig.





Was dat ook een van de mooiste momenten uit je Ayreon- of gehele carriere?
Bruce Dickinson, Fish en Barry Hay van de Golden Earing was al gaaf. Ik was zo zenuwachtig en zweten! En nu ga ik er wel een beetje aan wennen nu ik met grotere namen werk. Maar zangers waarmee ik gewerkt heb waar ik vroeger naar op keek was echt het mooiste.


En als er mensen zijn die denken dat ze perfect binnen de Ayreon formule passen en mee willen werken, wat moeten zij doen?
Mijn criterium is eigenlijk dat het me kippenvel moet geven. Ik kijk ook niet naar techniek. Kippenvel is meer dan voldoende. Zangers en zangeressen moeten ook naar mijn studio komen zodat we samen aan het resultaat kunnen werken. Ik zal nooit meer iemand iets op laten sturen voor een album, dat is in het verleden al verkeerd uitgepakt.

Op wat voor manier verkeerd uitgepakt
Dan kreeg ik het thuis gestuurd en dan was het niet goed. Dus dan vraag je het nogmaals te doen en dan was het weer niet goed. Op een gegeven moment moet je zo iemand gewoon zeggen dat het niet lukt. Dat is vreselijk om dat te doen. En dat zou ik nooit hebben als iemand hier in de studio is. Als iemand de partijen niet ligt dan werk je dat samen uit. Of als iemand niet goed bij stem is. Ik heb eigenlijk altijd goed resultaat als iemand naast me staat.


Luister je alles wat je toegestuurd krijgt.
Ja, maar soms weet ik het al na 10 seconden. Inmiddels heb ik met de grootste ter aarde gewerkt en als iemand in een bepaalde stijl zit dan moet ie beter zijn dan moet die wel beter zijn dan die waar ik al mee gewerkt heb. Waarom zou ik het met minder doen als ik al het beste heb gehad? Voor deze plaat kreeg ik iets van een Nederlandse hip-hopper te horen en toen gingen me oren open he, die bleek heel goed te kunnen zingen.





Wat ís eigenlijk dé Ayreon formule?
De emoties, de verschillende stijlen, het feit dat ik opgegroeid ben in de 60's en vooral de sfeer die het uitademt.


Waarom moet men dit album eigenlijk beluisteren?
Nou als je een Ayreon fan bent zal dit je zeker liggen omdat het in de zelfde lijn zit. Qua tekst loopt het door op volgende albums en er word wat dieper ingegaan op vorige cd's. Dit album maakt de vorige cd's ook compleet. De mensen die van de MySpace-generatie zijn en je download spul en als je het niet goed vind mieter je het weer weg. Dat is niet mijn publiek. Ik denk dat als mensen even weggevoerd willen worden, willen ontsnappen aan de aarde dat zij wel wat aan dit album hebben. Het is een soort extra dimensie. Als je de tijd ervoor neemt, dat is vooral heel belangrijk, dan spreekt dit je wel aan.


Luisteren is dus niet voldoende, je moet erin mee gaan?
Ja, ik denk niet dat je kan afwassen en Ayreon kan luisteren. Dan zal het behoorlijk irritant zijn. Kan ik me dan ook voorstellen. Mensen zeggen wel dat het pretentieus en over de top is en dat is het ook. Dit is echt een keuze. Ik ga niet iets makkelijks maken door voorzichtig te doen. Daardoor maak ik het mensen ook niet makkelijk, daarmee dwing je overigens wel respect af. Door dit album te luisteren zal het de eerste keer een beetje vaag zijn en de tweede keer word het wat duidelijker en zo groeit het verder tot je het snapt.





De titel '01011001', waar komt die in godsnaam vandaan?
De eerste titel die ik had was 'The Sixth Extinction' en dat is een beetje een tongbreker. Op een gegeven moment had ik een nummer met Anneke (Van Giersbergen, Ex-The Gathering en Agua De Annique) waarin zij binaire taal zong. Daar werd zo goed op gereageerd dat ik dacht dat het wel een idee was om de titel van de plaat ook binair te maken. Maar dan moest het wel met een betekenis zijn. Het gaat eigenlijk over de planeet en die heet 'Y'. '01011001' is binair voor 'Y'. Ik moest wel iets universeels hebben.


Wat is je doel met het maken van muziek?
Ik heb eigenlijk geen keuze, ik ben gekozen. Echt een doel heb ik niet. Dit móet ik doen. Als ik niet creëer ga ik er aan onderdoor. Mijn doel naar andere toe is denk ik het bieden van escapisme. Ik weet dat mijn teksten vaak wat belerend zijn, zoals nu over afhankelijkheid over technologie. Ik probeer dat niet te doen en ook niet mijn eigen visie erin te verwerken. Of nee, ik verwerk mijn visie er ook niet in, ik stel feiten vast. Ik wil eigenlijk mensen gewoon vermaken.


Waarom speel je niet live met Ayreon, animo genoeg toch?
Omdat het gewoon onmogelijk is. Ik heb nu 25 gast muzikanten en dat kostte per artiest al maanden voorbereiding. Zangers van Blind Guardian bijvoorbeeld zijn super druk. Als ik dan wil touren dan kan dat gewoon niet. Ik speel zelf ook nog eens alle muzikanten dus ik zou ook nog eens muzikanten voor de instrumenten moeten vinden. Daarmee moet dan ook nog eens maanden gerepeteerd worden gezien het feit dat het pittig materiaal is. Ik zou toch minstens met een stuk of 10, 15 zangers moeten komen. In één nummer zitten al 10 zangers en/of zangeressen. Het is ook nooit opgezet als live-band. Star One bijvoorbeeld was 'maar' met 4 zangers.


Sluit je het ook uit dat er een live show komt met Ayreon?
Ik sluit 100% uit dat ik een live show doe met muzikanten die op de cd voorkomen. Die kan je gewoon niet krijgen. Eén dag kan misschien wel maar repeteren is ook noodzakelijk. Het zou mogelijk zijn met acteurs, een onbekende acteurs. In het theater bijvoorbeeld. Dat is niet mijn wereld, ik weet daar niks vanaf.





Zou je dat wel willen?
Ik zou het heel gaaf vinden als iemand dat zou doen maar het is niet mijn ding.


Werk je er dan wel aan mee of houd je je er volledig buiten?
Ik werk uiteraard dan mee om het zo goed mogelijk te krijgen maar het hele live gebeuren is niet mijn passie. Vanaf m'n 18e zeg maar heb ik een jaar of 15 á 20 getoured en écht getoured. Ik ben ook overal geweest. Ik kwam er ook steeds weer achter dat het niet mijn ding was. Bij Vengeance bijvoorbeeld hadden we een nummer 'Rock 'N Roll shower' en dat speelde we 100 keer per jaar, 9 jaar lang dus 900 keer! Ik voelde me net een acteur, steeds weer hetzelfde! Een soort automatische piloot. Dat gezegd hebbende mis ik wel het contact met het publiek. Met Star One deden we dan live shows en iedereen zong mee en achteraf in de zaal spreek je die mensen weer. Dat mis ik wel ja.


Vanaf 1 Juli is het niet meer toegestaan de roken in horeca gelegenheden. Dus ook niet in concert zalen en dergelijke Hoe kijk jij hier tegenaan.
Het is maar net aan wie je dat vraagt. Ik rook zelf niet en vind het niet erg om met anderen mee te roken dus ik vind het prima. Ik ben wel een roker geweest en toen vond ik het heel erg dat mensen zich ergerde aan mijn roken. Maar als ik nu in een restaurant zit te eten en iemand naast me zit te roken.. aah dan word ik helemaal gek!


Heeft het een reden dat The Electric Castle, de studio in Oudenbosch, in Brabant staat?
Ik ben geboren in Hilversum en opgegroeid in Den Haag en toen verhuisd naar Brabant. Mijn vrouw komt ook uit Brabant dus daar komt het een beetje door


Niet voor de gezelligheid?
Ik ben een enorme kluizenaar! Ik kom nooit buiten joh! Brabant bevalt me wel ja. In Den Haag beviel het me ook. Ik ben toch altijd alleen.


Aah..
Ja, zielig he? Ik doe het zelf hoor!





Even over gezelligheid, hoe kom jij de kerstdagen door? Heel veel eten bij de familie of thuis muziek aan het luisteren?
Met familie. M'n moeder zou me afmaken als ik met kerst niet kwam. Maar dan komen m'n broer en zus en de kinderen en dat is wel gezellig ja. Maar 'de' kerstdagen is kerstavond en verder merk ik er niks van. Ik heb hier ook geen kerstboom of kerstballen of what ever .


Slecht hoor!
Dat ontgaat me. Als m'n moeder niet zou bellen dan zou het me compleet ontgaan. Ik ben al twee keer m'n eigen verjaardag vergeten.


Wanneer ben je jarig?
Drie april.


Dan krijg je een verjaardagskaartje van mij op 3 april
Ah dat vind ik leuk!


Kan je je een wereld zonder muziek voorstellen?
Nee, dan zou ik helemaal gek worden! Alles draait om muziek bij mij.


En als je doof word dan?
Dan maak ik er gewoon een eind aan hoor. Dan stop ik ermee.


Op wat voor manier of heb je dat nog niet bedacht?
Ja, vorig jaar ben ik door een diepe depressie gegaan omdat m'n vrouw van me gescheiden was en ik had geen ideeën voor platen meer en ik was m'n geur en smaak kwijt door een virus dus ik had er geen zin meer in. Toen heb ik er wel over zitten denken ja. Hoe maak ik er een eind aan? Dan loop je langs het spoor en dan vind je dat weer lullig voor die machinist, haha. Een pistool is wel makkelijk, gewoon *pang* en je bent klaar. Maar hoe kom je aan een pistool? Dan moet je weer helemaal naar Amerika toe. Wat dat betreft is het veel makkelijker bij Star Trek met een laser pistool. Voor mij is het wel een geruststelling, als het op is dan is het ook op. Ik heb een heel mooi gelukkig leven gehad. Ik haat naar het verleden kijken maar ik haat ook te ver naar het heden te kijken. Het is wel makkelijker gezegd dan gedaan, wanneer is het nou echt op? Ik heb toen wel met die gedachten rond gelopen maar ik zou het nooit gedaan hebben natuurlijk.


Voor veel artiesten is de download industrie een doorn in het oog, hoe kijk jij hier tegenaan?
In eerste instantie heb ik me er vreselijk kwaad over gemaakt. Twee maanden voordat hij uit was stond ie op het internet. Het probleem is dat er honderden promotie exemplaren uitgestuurd worden naar journalisten en er zit altijd wel één idioot tussen die 'm op het internet zet. Honderden mensen waren 'm aan het downloaden. Vervolgens verkocht de cd wel honderdduizend exemplaren en toen vroeg ik me af hoe erg het eigenlijk was. Ik heb een heel trouw publiek. Mijn cd's zien er prachtig uit, mooi pakketje met een dvd met extra's en een mooi boekje. Mensen hebben alle Ayreon cd's in de kast staan en die willen het rijtje compleet hebben. Ik wil zoveel mogelijk mensen m'n muziek laten horen maar als mensen het downloaden, te gek vinden en het niet kopen is dat niet goed. Zelf download ik ook als een gek maar als ik het gaaf vind dan ga ik het ook meteen halen. Vroeger ging ik naar de platenzaak, kocht 10 singles en vond er maar één van leuk. Nu download ik het om het uit te proberen en als het niks is dan gaat het weg maar als ik het gaaf vind koop ik het. Zolang mensen dat doen is het prima.


Is het ook een drive voor jou dat je publiek zo trouw aan je is?
Mensen vragen altijd of het niet een druk is dat mensen zo trouw zijn. Maar het is wel heel fijn om te weten dat mensen écht op een plaat zitten te wachten. Zo krijg ik elke dag mails waarin gevraagd word alsjeblieft niet te stoppen, haha. Maar ja, dat helpt me wel heel erg ja.




Links;
Ayreon
Arjen Lucassen

PimbolinovichonThursday 07 February 2008 - 17:46:39
Read/Post Comment: 11

Alles op deze website draagt © ME Metalhour 2007 - 2012.
Zonder toestemming mag er niks van deze pagina voor potentiële commercie gebruikt worden.
ME Metalhour is niet aansprakelijk te stellen voor acties van bezoekers. ('Notice & Takedown' policy!)

This website is by far best viewed with Mozilla Firefox.